Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P12a82v49e93l 23J59a22n63s86a 2595409521804

s mohutným nástupem počítačů v 90. letech se poněkud změnily normy...

ještě před 30 lety jsme se ve škole v nepovinným předmětu "psaní na stroji" učili o 'správným' odstavcování, zatímco před 20 lety už platila nová zvyklost, že v úředních dopisech už se neodsazuje 5 mezer na začátku novýho odstavce (že stačí odřádkovat, v lepším případě si v editoru navolit mezeru xx pixelů za znakem 'konec odstavce') a taky, že pozdrav a podpis lze mít zarovnaný na levou stranu písemnosti jako běžný text a ne někde vpravo...

jsem pro to, aby v knihách se dál odsazoval první řádek odstavce, ale v textech internetových článků to vidím jako rušivej přežitek

stejně ošklivý je třeba i to, jak někdo mocímermo chce v diskusích či na blozích dodržovat naše český uvozovky a nahradí ty levý dvěma čárkama a výsledek je ,,hnusnej" když pak na konec dá ty počítačový, to už je fakt vizuálně lepší použít oboje "počítačový"

+1/0
27.4.2016 19:24

K28a31r29e65l 35K92a76p19e57k 2226446594783

Děkuji za zprávu. Kdybyste chtěl moji odpověď, přečtěte si prosím ještě jednou předposlední odstavec článku. "Odstavce" jsou pro mne symbolem něčeho hlubšího.

0/0
27.4.2016 19:42
Foto

M35i47l89o96š 61F53. 98P73e55c96h35a52r 3323511800615

Na psacím stroji to jinak než mezerami na začátku řádku nešlo; později – v počítačích – bylo možné na začátek každého odstavce dát tabelátor; dnes je možné nadefinovat odsazení prvního řádku (a tak je to správné).

Tabelátor byl vhodnější s nástupem neproporcionálního písma, protože byť i stejný počet mezer může mít na každém řádku jinou šířku a opticky je pak zarážka nevyrovnaná – to je možné vidět například na jídelních lístcích v některých restauracích.

Těch xx pixelů za koncem odstavce (pokud nejsou výškou odstavce) narušuje řádkový nebo ještě v horším stránkový rejstřík,(*) což nevadí u plakátů, jednostránkových tiskovin a podobně, ale ve vícestránkové publikaci (kniha, časopis, noviny) to nedělá dobrotu.

Odstavcovou zarážku (na rozdíl od vás) ani na internetu nepovažuji za rušivý element a u webu, který spravuji,(**) ji zachovávám

České uvozovky lze i v diskusích zapisovat správně(***) – pomocí číselného kódu: České levé dvojité „ (Alt+0132), české pravé dvojité (stejně i americké levé dvojité) “ (Alt+0147) a americké pravé dvojité ” (Alt+0148). Podobně jednoduché: české levé ‚ (Alt+0132), české pravé ‘ (Alt+0145) a americké pravé ’ (Alt+0146 – totéž co český apostrof).

I pomlčky a výpustku lze zapisovat: v českém textu běžnou půlčtverčíkovou (n-pomlčka) – (Alt+0150, ve Wordu pak Ctrl + numerické minus) a v americkém textu častější čtverčíkovou — (Alt+0151, ve Wordu Ctrl+Alt + numerické minus), výpustku (tzv. „trojtečku) ... jako Alt+0133. Dokonce i pevnou (nerozdělitelnou) mezeru, jíž spojujeme například jednopísmenné spojky a předložky (ikosuvzAIKOSUVZ – tedy všechny s výjimkou povoleného malého a) zkratkou Alt+0160. S pevnou mezerou je (krom profesionální sazby v např. Adobe InDesignu) ten problém, že se běžné editory a prohlížeče domnívají, že má pevnou šířku.

----

(*) http://jls.webz.cz/mff/tex/referat.html

(**) jednotlivá kázání na http://branik.evangnet.cz/kazani.php

(***) ve Windows; u Maců a Linuxu to jistě jde taky, ale přesný postup neznám)

0/0
27.4.2016 21:49

P14a56v73e20l 42J84a17n91s36a 2885369641344

i psací stroje měly tabulátory, leč využívaly se při jinejch příležitostech, o tom něco vím, prošel jsem před 31 lety výukou strojopisu...

běžný textový editory (já mám Writer z LibreOffice) opravdu nejsou pro psaní mnohostránkovejch textů, prakticky tak do 3 listů, víc radši už ne, pak je to typograficky neuhlídatelný (takovej Word je na tom prej ještě hůř, dokáže totálně rozsypat vzhled, když se doc otevře na jiným kompu s jinou instalovanou tiskárnou)

problém je ale hlavně v tom, že normální člověk si ty číselný kombinace uvozovek a spojovníků nepamatuje, pokud není zrovna sazeč a nepoužívá je 50x za hodinu...

*) a nech tý náboženský agitace, nechápu, proč část z vás postiženejch vírou má furt tu potřebu to někde ventilovat, do každýho hučet, všude možně o tom psát (hlavně pár zdejších blogerů je dost urputnejch)... znám ve svým okolí pár lidí, co jsou aktivně věřící (pracujou na faře nebo v různých centrech a pomáhají problémovým lidem), ale nedávají to najevo a nevotravujou s tím nikoho kolem sebe

0/0
28.4.2016 0:28
Foto

M53i70l14o44š 43F34. 74P73e89c97h86a52r 3173721330935

V řadě první – obávám se, že jste si mě spletl s někým, s kým jste se dohodl na tykání; já to nejsem.

A náboženská agitace? WTF? Jak ten slovník, tak ta snaha zatlačit vše, co je spojeného s vírou a s církví, do ghet kostelů jako by vypadla z oka bolševickým snahám vytlačit nás ze společnosti. Jestli jsem podle vás postižený vírou, pak vy jste postižený bolševickým myšlením. A to zcela pomíjím, že agitace vypadá výrazně jinak.

0/0
28.4.2016 9:17
Foto

P23e13t51r 94Š57i53n64d70e48l46á50ř 8409966705714

Odstavec - neodstavec jsou zde zkrátka někteří blogeři nebo možná blogerové (a tuším, že blogerky tohoto typu zde žádné nejsou), co začnou psát a furt "jedou" dál a dál, jak jim pracuje mozek a po deseti munutách se náhle (možná z důvodu mozkové příhody) zastaví a vytvoří jeden kus slitého textu - který se nedá číst. Tak já to nečtu a takový blog /s díky/ zavřu. Přeji dobrý podvečer...

0/0
27.4.2016 17:41

K26a43r48e11l 36K31a17p87e26k 2166866234583

Tak dobře .-) Hezký večer i vám.

0/0
27.4.2016 19:43
Foto

L86u67d35m21i82l97a 22S84v83o69z76i98l15o43v94á 9964835433751

Mně zase chyběly ty obyčejné mezery v textu, které sice máte v náhledu, ale ve finále se na blogu jaksi ze dne na den ztratily a text se začal slévat takřka do jednolitého bloku. Navíc se striktně řadí vlevo, ať jste tomu dali jakou chcete formu. Obzvlášť u poezie je to ohavné. Nové věci jsem trochu násilně opravila pomocí vložení

~ , abych text aspoň trochu opticky oddělila, staré věci jsem ponechala osudu. Nemám nějak sílu projet všechny články od roku 2013. Když jsem se (cca před měsícem?) tázala adminky, proč se nám texty takhle po.... ze začátku nevěděla, o co mi jde. Pak napsala, že se to řeší. Pravda je, že obtékání obrázků v textech už zase funguje, ale mezery se nám zpět nevrátily.

+1/0
27.4.2016 16:28

K28a35r69e18l 67K70a96p71e15k 2256356874693

Ano, je propojené. Kdyby šly vytvořit obyčejné mezery, šly by i odstavce (pomocí odrážky, ne vynecháním řádky). Rovněž mi jde o poezii, protože např. T. S. Eliot pracoval s pozicí slova na řádce, což tady nelze zachovat.

Třeba se nám odstavce vrátí, věřme.

0/0
27.4.2016 16:35
Foto

M39i15l82o80š 21F38. 57P98e58c86h42a73r 3703121300865

Lze zachovat, pokud básničku vložíte jako obrázek, ale to jistě není optimální řešení. ;-)

0/0
27.4.2016 21:51
Foto

M22i89l42o71š 20F94. 33P27e58c66h49a84r 3353161690585

Mýlíte se. Odstavce lze oddělovat několika způsoby – v české sazbě je nejčastější to „nic“, které se nazývá odstavcová zarážka.

Výjimku tvoří první odstavec po nadpisu, který mít odstavcovou zarážku může, ale nemusí – není na to jednoznačné typografické pravidlo a záleží především na sazeči, čemu on dává přednost.

Oproti tomu v anglickém textu je běžnější oddělovat odstavce „volným řádkem“ (ve skutečnosti je to mezera a ne dvakrát enter).

Zde na blogu je využívána ta druhá varianta. Voláte-li po odstavcových zarážkách, bylo by dobré vyprosit si zrušení mezer po odstavcích – správně je jak první, tak i druhá varianta, ale špatná je jejich kombinace. Sázet zároveň odstavcovou zarážku i mezeru za odstavcem je nesprávné.

+1/0
27.4.2016 15:31

K80a17r68e98l 59K24a85p54e85k 2766696484373

Ano, volámpo odstavcových zarážkách. "Sázel" jsem obě ([----] + vynechanářádka), abych své volání zvýraznil :) Jsme přeci jen Čechách, no ne?

+1/0
27.4.2016 15:41
Foto

M43i96l68o75š 84F92. 34P91e25c58h44a81r 3653311530875

Abych upřesnil – ne vždy je obojí zároveň chybou – správně je to tehdy, pokud takto začíná nový blok textu – jde o zvýraznění, že následuje jiná myšlenka, jiný děj...

Jinak lze odstavce oddělovat dalšími způsoby – předsazením prvního řádku (vhodné u odborné literatury jako slovníková hesla), pokud máte málo místa, můžete odstavce „oddělovat“ pouhým enterem – pak je ale potřeba dbát na to, aby poslední řádek předchozího odstavce končil dostatečně daleko před koncem řádku, aby nedošlo k mýlce. Takto například vychází Český zápas.(*)

..

Při ještě větším nedostatku místa můžete odstavce oddělovat v rámci jednoho fyzického odstavce, a to nějakým ornamentálním znakem a případně i s větší mezerou. ~ Tady, kde nemohu používat speciální znaky, si v rámci ukázky mohu pomoci alespoň tildou. ~ Asi bych tuto variantu oddělování odstavců nepoužil v knize, ale vzpomínám, že jsem tak učinil v našem kostelním časopise, který v posledních letech sázím.(**) ~ Nevím, jak to vyjde tady, na internetu, protože nemohu nijak „ošetřit“, aby v rámci řádku před i po tomto oddělení byl nějaký text (aby se tento „rozdělovník“ neocitl na konci nebo na začátku řádku, v horším dokonce sám nebyl rozdělen přes řádek).

---

(*) Týdeník Církve československé husitské: www.ccsh.cz/documents.php

(**) PDF, článek na stranách 4–9: http://branik.evangnet.cz/brana/br15_03.pdf

0/0
27.4.2016 16:02

K71a72r51e26l 82K92a63p42e30k 2376966144863

Rád jsem se od vás naučil, děkuji. Nicméně, stále tu máme problém s tím, že ty "naše" běžné odstavcové zarážky, které čtete v devadesáti procentech českých knih, tady na blogu prostě nejdou vytvořit. Nejde o to, že někdo preferuje jiný způsob, nechápu, proč by měl editor omezovat výběr. Hezký den.

+1/0
27.4.2016 16:23
Foto

M85i43l34o84š 89F24. 69P80e19c50h23a45r 3653641570345

Děkuji za váš dík. ;-) Typografie je jednou z mých velkých lásek a i když jsem ji nikdy nestudoval, věnuji se jí jak můžu (v práci, sázím náš kostelní časopis a vysázel jsem jako dárky k narozeninám a Vánocům několik knížek). Kdybych věřil v převtělování a znovu se narodil s grafickým cítěním, talentem (nemám), chtěl bych být typograf.

0/0
27.4.2016 21:56



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.